Projekt: Somna själv

Vi har inlett ett nytt projekt, att somna själv. Det gäller båda barnen.

Matilda har länge blivit bortskämd med att somna in i famnen och har därför inte behövt lära sig att varva ner själv och somna in. Så jag har inlett en ny "rutin". Först äter hon välling i mitt knä sen lägger jag henne i sängen och bäddar ner henne. Om hon börjar sparka eller leka håller jag fysiskt fast henne tills hon slappnar av då släpper jag gradvis taget och vips så somnar hon. Tanken är att jag ska behöva göra mindre och minde varje kväll tills hon somnar helt själv genom att lägga sig stilla.

Johan har tagit tag i Oskar och att få honom att somna själv i vaggan. Han kan somna med flaskan i munnen så det är därifrån vi jobbar nu. Han äter det mesta i famnen, rapar och sen ner i liggdelen i vaggan och äta lite till. I med nappen och gunga. Tanken är precis som med Matilda att vi gör samma procedur varje kväll så han förhoppningsvis bara sen kan ta flaskan och somna på den.

Ser fram emot att kunna komma ut mer på kvällarna och träffa våra vänner. Men det är ju först möjligt om en kan få båda i säng själv.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Joanne - Tvåbarnsmamma innan 30

RSS 2.0