Köttfärssås och spagetti

Dag 2 bjöds det på köttfärssås. Förberedde den igår vilket var tur då Oskar har varit lite klängig under dagen och var vaken när vi kom hem. Såsen blev super god. Har inte exakta proportionerna, häftar ofta när jag lagar mat, men ungefär iaf.

500 gr nötfärs
1 paket finkrossade tomater
1 paket finkrossade tomater med basilika
1/2 svampbuljongtärning
1 msk kalvfond
1/2 dl matlagningsgrädde
1/2 lök (skulle använt mer om jag inte ammade)
1 vitlöksklyfta
Salt, peppar, basilika och oregano

Fräs köttfärsen. Tillsätt lök och vitlök. Tillsätt örterna.

Häll på tomaterna och buljongen. Smaka av med grädden för att milda syran och krydda.

Låt småputtra minst en halvtimme. Min kokade i ca 1 timme sen värmde jag den i kastrull idag på svag värme i ca 30 min.

Serverade med spagetti och parmesan. Smaskens.

Imorgon blir det korvstroganoff.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Joanne - Tvåbarnsmamma innan 30

RSS 2.0