Vi är på väg

Det går verkligen åt rätt håll med nattningen och sovandet.

Sen vi slutade med hostmedicinen sover Matilda hela nätterna igen. Om hon inte blir väckt av Oskar vaknar hon oftast vid halv sex/sex och somnar vid halv åtta.

Nattningen av henne går snabbt och ganska smärtfritt just nu. Hon äter välling i mitt knä eller liggandes i sängen. Sen lägger jag henne i sängen, på med täcket och ger henne en chans att ligga stilla själv. Om hon börjar busa och sparka håller jag fast hennes ben en stund och släpper och ger henne en ny chans. Så håller vi på tills hon lugnar ner sig tillräckligt för att somna in. Sen på med täcket, klapp på huvudet och ett "mamma och pappa älskar dig" sen sover hon. Hela proceduren tar 10-20 min. Så skönt.

Oskar somnar i vaggan med hjälp av flaskan och gungande. Sover från halv åtta till runt tio. Sen mat och somna om till mellan midnatt och ett. Mat igen och somna om. Sen är det lire olika. Vissa nätter sover han en halvtimme åt gången andra en till två timmar. Men sen vi flyttade in honom i sovrummet där det är mörkare är det dels enklare att få honom att somna om och dels sover han längre stunder. Så nu sover den som har passet i sängen och den andra på soffan. Så snart vi får lite stadigare sömn kan vi börja sova alla tre i samma rum. Nu känns det inte helt hopplöst längre.



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Joanne - Tvåbarnsmamma innan 30

RSS 2.0