Trots

Idag fick vi verkligen en rejäl dos trots med tillhörande humör. En inblick i tonåren möjligen. 

Matilda var helt uppslukad av en ny prinsessfilm med en enhörning. Förutom att hela tiden säga att hon ville ha en enhörning var hon okontaktbar. Hon svarade på tilltal men bröt knappt blicken från paddan i en sekund. 

Jag tog den ifrån henne för att hon skulle äta frukost och fick världens raseriutbrott till svar. Hon skrek och hamrade mig med knytnävarna och sparkade sen med fötterna. Sen gråt. 

Samma hände på kvällen när hon fick syn på paddan. Pappan och hon dealade att hon skulle få titta tills klockan ringde då skulle hon stänga av utan bråk. Japp, allt frid och fröjd. Tills klockan ringde och hon blev arg för att det pausades och sen ännu argare när vi sa att det var dags att stänga av. Hon höll krampaktigt i paddan och skrek. Till slut bände jag loss den och fick knytnävar till svar. Pappan lyfte henne och hon sparkade som en vildhäst tills jag kom och bröt upp. Försökte resonera och tvingade henne sen att säga förlåt. Det satt långt inne. 

Vi har nolltolerans mot slag, knuffar och annat våld så vi pratade sen om det. 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Joanne - Tvåbarnsmamma innan 30

RSS 2.0