Baksugen

Jag är sjukt baksugen. På en vecka har jag gjort två kladdkakor. Den jag gjorde igår onsdag blev super god. Precis lagom kladdig och seg. Den tog slut på ett dygn. Slurp sa det.

Bakar alltid kladdkaka i min gamla farmors riktigt gamla aluminium form. Dels för att formen är fin och lagom stor så kakan blir lite tjock men också för att den alltid ger bra resultat. Ska ge mig ut på loppis och sånt och leta lite nya.

Jag är så sugen på att baka lussebullar. Vill göra lussebullar med mandelmassa. Det är så himla gott. Det enda är ju att det tar tid och då är det enklast i veckan när det bara är ett barn hemma men istället har han inga fasta tider än för sömn och mat. Får se hur jag gör. Men köper nog hem alla ingredienser så får jag se.

Är även sugen på att göra mördegstartlett med vaniljkräm och biskvier. Tänk om man hade all tid i världen.

Här är receptet på min kladdkaka.

2 ägg
3 dl socker
1,5 dl mjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk sirap
2-3 msk Nutella
100 gr smält smör
1 dl kakao

Blanda ägg och socker poröst. Vispa i sirap och Nutellan så den "löses upp".

Vänd i alla torra ingredienser och smöret.

Häll i en bröad form. Grädda mitt i ugnen i ca 30 min i 175 grader. Obs, tiden gäller för en kaka med djup på 3 cm eller mer.

Skaka på formen, kakan ska ha stannat, och prova med potatissticka. Låt svalna i formen, sen njut.

Gör ev. en frosting med Nutella eller kaffe, cream cheese och florsocker.

Nutellan ger inte så mkt smak men gör mycket för själva kakan. Har i lite sirap för smak och konsistens. Krydda gärna med t ex kanel, kardemumma, chili och/eller daim.

Ska ta bild nästa gång, om jag hinner. ;)



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Joanne - Tvåbarnsmamma innan 30

RSS 2.0