Macarons

Idag har jag bakat macarons. Använde en färdig mix från Kungsörnen med chokladsmak.

Det var super enkelt att göra. Allt som behövdes till var mjölk, smör och vatten. Och eftersom det var i pulver form var det ingen marängsmet att oroa sig över.

Jag har gjort riktiga förut från grunden och tycker inte att det är sådär överdrivet svårt men det här var helt klart enklare.

Rörde ihop påse 1 med varmt vatten tills det blev luftigt och ljust. Sen ner i bifogad spritspåse och trycka ut max 4 cm stora cirklar. Jag valde att göra mini och gjorde mina i storlek som en femkrona.

Sen ska de vila, det är det som är nyckeln till att de reser sig utan att spricka. Och in i ugnen. Men de 15 min som står räcket verkligen inte, utgå från 45 min och testa om de går att få loss från pappret. Sitter de fast är de för kladdiga. Oroa dig inte för att de blir för krispiga, låt de stå med smörkräm över natten i kylskåp så blir de perfekta.

När de svalnat görs påse 2 tillsammans med smör och mjölk och blir då smörkrämen som ska vara emellan. Jag använde inte all krämen men hade ändå på riktigt.

Tryck ihop och lägg i kylen. Ät sedan massvis!

Vi tog med några till dagis idag för att det skulle varit avslutnings picnic men det blev inställt på grund av regnet.

Ett tips är ju att om man inte vill göra en riktig kaksmet använda en mix med tex choklad men att göra en egen smörkräm med ex hallon eller så. Sist jag gjorde blev det neutrala med en smörkräm med pepparkakskrydda. Smakligt!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Joanne - Tvåbarnsmamma innan 30

RSS 2.0