Åre 2007

Åre resan.

Bussresan lördag till söndag.

Vi va väldigt stressade när vi samlades i Mattias lägenhet i stjärnskruven. Alla skulle hinna äta och ta sig till bussen i tid. Va helt säker på att jag hade glömt en massa, men samtidigt skulle jag ju inte kunna fått ner nåt mer för båda väskorna va överfulla.
Vi måste sett roliga ut när vi försökte dra alla väskorna upp längs studentgatan.. ingen gick som det skulle. Rullväskorna slutade rulla pga gruset, alla väskor på dom snurrade runt, Annika släpade på fyra väskor plus en påse..


Såklart kollade vi på Snowroller först av allt, det var kul. Den är lika rolig hur många gånger man än sett den. Sedan blev det halva Snatch tills vi stannade första gången. Då hade alla tröttnat och satte på den bra (ironisk) filmen Torsk på Tallinn. Sen fick man såklart höra alla kommentarer och immitationer av Percy resten av resan.
På första stoppet va vi ute och gick, Helena va lite åksjuk så vi tog en vända till och gick och pratade i månljuset. Det va riktigt skönt.
Cam hade det riktigt mysigt under tre jackor... Hennes egen, Helenas och Henkes.
Ibland såg man bara en jackhög ibland fanns ett huvud där. Såg man inget fick man kolla efter luvan och anta att huvet fanns där.

Efter lååånga tolv timmar kom vi fram till Tegefjäll, klockan va då lite innan sju på morgonen.
Vi trodde receptionen skulle öppna då men den öppnade först kl åtta så vi fick sitta i bussen i en timma och vänta. När alla va nyvakna kom Fredrik fram och sa "jag är jävligt taggad" sådär 06,50 och kort därefter började han köra "En lille" men det va ingen som va med honom..
Äntligen blev klockan åtta och vi kunde lämna av alla väskor i receptionen och klä om till skidkläder. Stugan skulle vi inte få förrens vid tre. Cam och Vickan skulle åka i Tegefjäll första dagen men jag, Helena och Annika tog oss till byn tillsammans med några andra. Fick med oss en snowboard som någon hade lagt på bussen men missat kliva på..
Det fanns inte mycket att göra kl nio i byn, vi letade efter ett fik att äta frulle på men det fick bli fralla på ica och sitta på golvet och äta.
Efter frukosten tog vi oss upp till Kabinbanan och tog VM6:an upp i backen. Vi började lite lugnt med en blå backe som jag ramlade i. Svårt att komma ihåg allt efter fem år.
Sen tog vi oss ännu högre upp i backen och började åka en annan blå.. som sedan blev röd (läs svart). Där gjorde jag dagens vurpa.. jag åkte baklänges utan skidor, det är en ganska bra bedrift. Tur att ingen filma eller fota.
Sen tog vi det lugnare och drog oss bort mot Rödkullen och åkte dom blå backarna där.
Gick mycket bättre sen, tack för att Helena pushade och stackars Annika som fick ta mitt raseriutbrott.. Fast hon får nog skylla sig själv lite.. jobbigt och skälla på nån som bara är lugn =P

När vi kom tillbaka till Tegefjäll, lite möra och mycket trötta, fick vi dagens chock. Vi hade fått höra att man skulle lägga en disposition på 200 per stuga, MEN det blev istället 200 per person och stuga. Vi som va fem fick betala 1000 kr. Väldigt oväntat!
Inte många som klara det, Veronica fick lämna mobil i pant tills resten kom från byn med pengar.
Stackars Vickan glömt/tappa bort sin Emil kudde. Han kom inte tillbaka på hela veckan och fanns inte som upphittad. Nån dum sak som tog den!
Helena och Vickan skulle ut och leta efter den en gång till när de fick bevittna en nakenchock av grannarna. Deras bastu funkade så dom tog snöbad.

Vi fick lite gratissaker.. det hängde en studentkortet påse på handtaget med lite rabatter, broschyrer, mat och raksaker i. Det va skönt med mat, vi fick med enchillada mixer som vi åt första dagen.
 Alla runt matbordet

Det var direkt från maten till förfest,, vi bytte om och började dricka favoriten TEQUILA!
Vickan med kompisHelenaCamilla
Annika

Vi stannade en stund hos Emelie och Mickis och drack lite i deras stuga innan vi gick ner till taxin och Bygget. Det va kul där, mycket folk men ingen kö! Bra kombination.
Alla från Öret va ute där och man träffades ibland och hängde en stund sen mingla man vidare.
Filip och Douglas       Jag och Emelie

Måndag

Det va segt dagen efter, alla va lite bakis.. men när det släppt va det fortfarande illa för min del så jag fick vara en soffpotatis då istället. Alla andra drog till backen.
Jag blev kallad pensionär.. bara för att mina vader hade träningsvärk så jag inte kunde gå ordentligt.
På kvällen var det fest igen, den här gången va det förfest med alla från Öret. Det va kul, synd bara för fylle-äckel-Robin som stirrade och va allmänt omogen och vart utkastad från en förfest.. Lyckat!
I kön körde Fredrik och Arvid En lille i kön in till Country Club.

Tisdag
Jag och Vickan tog en lugn dag i byn. Vi shoppade och kollade i alla affärer som fanns.
Och tog mjölk från Max. Det va roligt. Blev 20 stycken förresten Vickan. Haha
Camilla med gummibenen åkte med Helena och Annika. Camilla vurpade nio gånger men studsade upp igen och åkte vidare. Och va stolt över att åkt i VM backen.
Annika va dagens snållänning när hon drack varm choklad utan grädde och sparade 5 kronor.
På väg hem från backen åkte jag och Vickan bussen från byn och dom andra skulle gå på vid Bygget, men bussen va så full att dom inte kom på så dom fick ta taxi hem istället.
 

Onsdag
Jag, Vickan och Cam bestämde oss för att åka snöskoter.
Vi åkte in till byn och gick till Camp Åre. Där fick vi skoteroverall, skor och hjälm.
Man såg supersnygg ut i dom..
 Vickan   Cam

Vickan och Cam delade på en skoter och jag körde en ensam, och vi åkte med två till som också delade skoter. Vi började med att åka ca 7 km på Åre sjön, det va riktigt kul, men lite skakigt innan man fick in alla med gas och svängar.
Sen åkte vi upp på fjället och skulle ha stannat å fika men vi åkte vidare istället. Mkt roligare.
Vickan blev dagens daredevil/fartdåre när hon bytte plats med Cam och drog i väg i typ 60 direkt.
Skoter va det bästa på hela veckan!

Efter skotersafarit åkte jag och Vickan till Rödkullen och åkte skidor. Vi tog några åk i den gröna och efter att hon hade tyngden på dalskidan (älskling) gick det jättebra så hon vågade upp i en blå backe.

Efter den belönade vi oss med varm choklad Med grädde.

Sen tog vi transportsträckan ner mot byn och kom ut i slutet av min hatbacke (den röd/svarta).
Gick ner en bit sen åkte vi det sista.
 Vickan o utsikt över Åre by och sjön.

Helena och Annika drog istället iväg mot backarna runt Tott och stötte på några landslagsåkare, men inga levande kexchoklader =(

Vi gick till Bygget igen på kvällen.
Va mycket mer folk idag, det va kö. Men som tur va (ironiskt....) fanns det underhållning i form av skönsång från några bakom oss. Och några norrmän framför försökte hjälpa till.
Efter tequila ville Helena ha Baja Päron, vår gamla favvo, men det fanns inte och bartendern lurade henne att Xante smakade gott och så. Den va hemsk!! Skitstark och äcklig!
Mycket bättre utblandad i Lennart.
Fanns en del konstiga människor på Bygget. Många gamla, iaf jämfört med oss studenter, och andra bara konstiga folk. Typ han som försökte dra iväg med Helena två gånger, han som klappade mig på kinden bakifrån och han som försökte lägga armen om mig, han som kom fram och tog tag i min och tror Vickans nacke.

Torsdag.
Hemresedag. Vi gick upp tidigt och började städa, väldigt trötta och vissa lite bakis.
Vid elva kom hon som skulle besiktiga stugan och därmed säga om vi skulle få tillbaka våra 1000 kr.
Det gick bra, vi fick kasta in alla väskor i bussen och vi la några saker inne i bussen så vi fick platserna längst fram.

Helena och Annika drog ut i backarna i Tege, vi andra lämnade tillbaka skidorna. Cam la sig och sov på golvet i receptionen medan jag och Vickan satte oss i restaurangen.
Efter en stund kom Helena och Ankan tillbaka så vi kunde äta lunch ihop.. god buffé med pasta och pizza även om Helena betala 95 kr för att mest äta gurkor och dricka cola.

Vi kom iväg från Åre lite tidigare än planerat, vilket va skönt. Och alla fick ett varsitt säte att sova på utom Cam som tog en hel sovalkov i bussen.
Kollade på film igen. Såg halva Poseidon men den va dålig och tråkig så jag somnade. Vaknade typ mitt i nästa film Natt på museet som jag såg. Sen blev det Cars och the Departed. Missade början på the Departed, kanske va därför jag tyckte den va dålig.. 
Vickan och Henke hade det lika mysigt på vägen hem som de hade på vägen upp...

Ja och Helena saknade våra pojkar när vi såg dom ligga o gosa i varandra armar.. men det är hon värd. Hehe

Skönt att komma hem igen, lite efter tre på natten rullade vi in i gamla goa Örebro.
Johan va snäll och kom med bilen och hämtade väskorna så vi slapp släpa dom hem.


Kommentarer
vickan

haha vilken resa. du fick nog med precis ALLT..bra jobbat.

2007-02-06 @ 17:23:55
Anonym

Grymt inlägg. Får man hänvisa till dig istället för att skriva eget? ;)
Jag saknar dock en bild på dig från första förfesten, alla finns med UTOM du. :(
Sen så har du två hatbackar.. Men det kanske va meningen? :P
Blev sååååå glad av att läsa inlägget, kan inte säga att du missade någonting, inte ens mina gurkor, men däremot lyckades du få med en bild där mina byxor inte är knäpta. Bra jobbat ;)

2007-02-06 @ 17:47:47
Helena

mitt inlägg ovan men namnet försvan..

2007-02-06 @ 17:48:48


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Mitt liv som tvåbarnsmamma

Bloggen handlar om mig, mina två barn och mina tankar och funderingar kring barnuppfostran och allt annat som rör vardagen.

RSS 2.0